Nieuws gefilterd op Tweede Kamer

Betere democratie door Wet Open Overheid

Informatie
GroenLinks en D66 dienen vandaag de Wet open overheid (Woo) in. De wet regelt dat overheden meer informatie uit zichzelf openbaar moeten maken. Zo komt er meer transparantie. Ook hebben kritische burgers en journalisten voortaan meer en makkelijker toegang tot informatie. Dit zorgt voor een beter functionerende democratie. De Woo vervangt de huidige Wet openbaar bestuur (Wob).

Waarom wij voor het legaliseren van XTC zijn

XTC

GroenLinks wil dat de overheid regels maakt voor het produceren van XTC. Daarmee wordt XTC uit het criminele circuit gehaald. Nederland moet in maart 2019 het initiatief nemen om de strenge VN-verdragen over drugs te wijzigen. Het repressieve drugsbeleid van dit kabinet werkt namelijk niet.

Pak taalachterstand kinderen aan

Volgens GroenLinks, SP en de PvdA moeten juist kinderen uit armere gezinnen naar de voorschool kunnen. Op deze manier worden taalachterstanden zo vroeg mogelijk aangepakt. Nu vallen steeds meer van deze kinderen uit, omdat hun ouders sinds kort een eigen bijdrage moeten betalen en deze niet kunnen opbrengen. De drie partijen schrijven een wet die het mogelijk maakt dat gemeenten deze bijdrage voor werkende armen kunnen betalen.