Nieuws gefilterd op Europa

Uitstel klimaattop: EU heeft huiswerk in te halen

De VN-klimaattop (COP26) die in november van dit jaar in Glasgow zou plaatsvinden wordt uitgesteld. GroenLinks Europarlementariër Bas Eickhout: “De EU loopt achter met het huiswerk voor de klimaattop, het aangekondigde uitstel betekent niet dat we de voorbereiding links kunnen laten liggen. Een effectieve en solidaire aanpak van Covid-19 is uiteraard topprioriteit. De Europese klimaatwet en het aanslingeren van groene investeringen zijn dat echter ook. Economisch herstel en de aanpak van klimaatverandering moeten straks volledig samenvallen.”

Europese steun bij werkloosheid door Covid-19 goede eerste stap

GroenLinks steunt het idee van de Europese Commissie om EU-landen geld te lenen voor het betalen van werkloosheidsuitkeringen. Vandaag liet Commissievoorzitter Ursula von der Leyen weten dat de Europese Commissie komt met een voorstel voor werktijdverkorting om ervoor te zorgen mensen hun baan niet verliezen door de economische gevolgen van het coronavirus.

Europese solidariteit is noodzaak tijdens coronacrisis

Corona-debat Europees Parlement

Donderdag stemde een meerderheid van het Europees Parlement in om 40 miljard euro vrij te maken om de negatieve gevolgen van het coronavirus te bestrijden. Europarlementariër Bas Eickhout is tevreden met deze snelle eerste stap en benadrukt de noodzaak dat Europese landen juist nu moeten samenwerken: “Sommige landen worden door deze crisis nóg harder getroffen dan andere. We moeten nu solidariteit en daadkracht tonen zodat we deze tijd samen te boven komen.”

Evacueer kwetsbare asielzoekers van Griekse eilanden om coronavirus

Europarlementariërs roepen het crisisteam van de Europese Commissie op een noodplan te maken om kwetsbare asielzoekers te beschermen tegen het Covid-19 virus. GroenLinks-Europarlementariër Tineke Strik nam het initiatief voor deze oproep. Op de Griekse eilanden zitten nu meer dan 42.000 asielzoekers in kampen die bedoeld zijn voor 6.000 mensen. De overbevolking van de kampen en de slechte sanitaire voorzieningen zorgen ervoor dat preventieve maatregelen, zoals social distancing en zelfisolatie, onmogelijk zijn.

Plannen voor circulaire economie veelbelovend

Plasticflesjes in water

De Europese Commissie voert komende jaren beleid door waar GroenLinks al jaren voor strijdt. Dat blijkt uit de plannen voor een circulaire economie van de Commissie. Er komen brede duurzaamheids- en ontwerpeisen voor producten op de Europese markt. “Dit heeft de potentie om de circulaire economie echt een slinger te geven. Het is wel jammer dat de Commissie een ander cruciaal puzzelstuk blijft negeren: beprijzing”, aldus GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout.

Europarlementariërs willen kwetsbare vluchtelingen uit Griekenland herverdelen

EU-landen moeten vluchtelingen overnemen uit de overvolle vluchtelingenkampen in Griekenland. Op mede-initiatief van Europarlementariër Tineke Strik sturen de leden van parlementscommissie Justitie en Burgerlijke Vrijheden deze oproep naar alle leiders van de EU-landen. De oproep is ondertekend door Europarlementariërs van de Groenen, christendemocraten, sociaaldemocraten, liberalen en links. Samen hebben deze fracties een meerderheid in het Europees Parlement.