Nieuws gefilterd op Europa

Europese deal over lagere CO2-uitstoot auto's

Maandag bereikten onderhandelaars een compromis over nieuwe Europese wetgeving die de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s moet terugdringen. Het compromis, 37,5 procent minder uitstoot in 2030,   gaat de goede kant op, concludeert Europarlement Bas Eickhout.

Aanpak wegwerpplastic toont groeiende invloed groene politiek

Het Europees Parlement en de EU-landen sloten woensdagochtend na een nacht onderhandelen een overeenkomst over het aanpakken van wegwerpplastic. Europarlementariër Bas Eickhout noemt de deal baanbrekend: “Een paar jaar geleden was zulke wetgeving ondenkbaar geweest. Het toont de almaar groeiende invloed van groene politiek.”

Klimaattop: Regeringsleiders negeren maatschappelijke en wetenschappelijke roep om beter klimaatbeleid

Na twee weken onderhandelen eindigde zaterdagavond de 24e VN-klimaatconferentie in Polen. Europarlementariër Bas Eickhout nam deel aan de top met een delegatie van het Europees Parlement: "Dit had de klimaattop moeten worden die het grote gat tussen nationaal klimaatbeleid en de doelstelling van het Parijsakkoord zou dichten of op z’n minst zou verkleinen.  Dat is niet gelukt. Er is technische vooruitgang geboekt, maar de zo cruciale politieke vooruitgang is uitgebleven. Dat is onacceptabel en kan de EU worden aangerekend."

Eickhout bereikt deal om dumpen van afval op zee tegen te gaan

Plasticflesjes in water

Het Europees Parlement en de EU-landen hebben woensdagavond afspraken gemaakt voor nieuwe wetgeving over scheepsafval. Europarlementariër Bas Eickhout was betrokken bij de totstandkoming: “Deze wetgeving zorgt ervoor dat schepen geen financiële prikkeling meer hebben om afval in zee te dumpen. Een fantastische stap in de strijd tegen de plastic soep in onze zeeën.”

Grote meerderheid Europees Parlement stemt in met belasting voor techreuzen

Als het aan het Europees Parlement ligt moeten grote techbedrijven in Europa gewoon belasting gaan betalen. Een overgrote meerderheid van het Parlement stemde in met een belasting voor bedrijven als Google, Facebook en Amazon. “Terwijl het Parlement akkoord gaat met deze belasting op techbedrijven, kleden de Europese ministers het Commissievoorstel uit. Het vetorecht van lidstaten werkt verlammend”, zegt GroenLinks Europarlementariër Bas Eickhout.